„HISTORIA I TERAŹNIEJSZOŚĆ” – WYCIECZKA DO KRAKOWA – POZNAJ POLSKĘ

W dniach od 6 do 8 czerwca 2022 roku uczniowie klasy 6a, 5b i 5a uczestniczyli w wycieczce Chęciny – Kraków – Wieliczka – Tyniec. Wycieczka dofinansowana została w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą ,,Poznaj Polskę”, które ma na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski. 40 uczniów pod opieką Pani Agnieszki Kreczmańskiej, Pani Doroty Mazur, Pani Renaty Maciejowskiej – Zych i Pani Hanny Witek poznawało nasze dziedzictwo narodowe i kulturowe oraz osiągnięcia polskiej nauki. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii, czy też eksperymentowaniu tworzy uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy Zamek w Chęcinach, który został zbudowany za czasów panowania Władysława Łokietka na przełomie XIII i XIV wieku. Wśród inicjatorów budowy zamku wymienia się wspomnianego już Władysława Łokietka, Wacława II (króla czeskiego), Jana Muskatę (biskupa) oraz Mikołaja Sieciesławowicza. Zamek pełnił funkcję ośrodka militarnego i administracyjnego. Zamek w Chęcinach jest jednym z najczęściej odwiedzanych zabytków tego typu w Polsce. Potężne baszty dominują nad okolicą i widoczne są już z trasy biegnącej do Krakowa. Do dziś zachował się pełen obwód zewnętrznych murów obronnych, dwie wieże, baszta i fundamenty budynków mieszkalnych. W wieży wschodniej mieści się punkt widokowy, skąd przy ładnej pogodzie widać wierzchołki Tatr. Następnie odwiedziliśmy idealne miejsce dla najmłodszych odkrywców, którzy czują potrzebę własnoręcznego sprawdzenia „jak to działa?”. Ogród Doświadczeń, któremu patronuje Stanisław Lem, jest doskonałym miejscem, aby poznać prawa przyrody poprzez bezpośrednie doświadczenie – odczuwając je własnymi zmysłami. Nauka poprzez zabawę rozbudza wyobraźnię i wrażliwość zwiedzającego z mechaniki, optyki, hydrostatyki, magnetyzmu czy akustyki .Uczniowie wytwarzali wiry wodne, jeździli rowerem po linie, obserwowali piękne wytwory z namagnesowanych opiłków żelaza, ruch planet itp. Późnym popołudniem dotarliśmy do miejsca noclegu w Wieliczce. Pod czujnym okiem pana Łukasza – pilota wycieczki zwiedziliśmy jeszcze Wieliczkę i jej najważniejsze miejsca.

Drugiego dnia zwiedziliśmy Kopalnię Soli w Wieliczce z Muzeum Żup Solnych. Utrzymywana przez stulecia na najwyższym poziomie technicznym, stanowi dziś bezcenny dokument ewoluowania technik górniczych, a także rozwoju i organizacji przemysłu solnego w Polsce. Naukową wartość doskonale zachowanych wyrobisk, górniczych konstrukcji, urządzeń i narzędzi dopełniają źródła historyczne w postaci istniejącej dokumentacji ikonograficznej i kartograficznej z różnych epok. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości około 300 km wydrążone na 9 poziomach, sięgają do głębokości 327 m, ukazują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych. Podzieleni na dwie grupy pod opieką przewodników mogliśmy zobaczyć niezwykłe piękno oraz historię kopalni. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem podziemi kopalni i smaku tamtejszej soli, oraz przepięknych rzeźb i przedmiotów wykonanych z soli. Przewodnicy bardzo ciekawie przedstawiali pracę górników oraz właściwości zdrowotne przebywania w kopalni. Zachwyciła nas kaplica św. Kingi. Ulgę w upale zapewnił nam pobyt w Tężni Solankowej znajdującej się w sąsiedztwie kopalni. Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Krakowa. Kraków jest zespołem architektury miejskiej o wyjątkowej wartości, zarówno pod względem krajobrazu miejskiego jak i poszczególnych zabytków. Historyczne centrum miasta w unikatowy sposób ilustruje nieprzerwany proces rozwoju od średniowiecza do dzisiaj. O wartości zespołu decyduje niezwykłe nagromadzenie zabytków z różnych epok, zachowanych w oryginalnej postaci, z autentycznym wyposażeniem, które łączą się w jednolity zespół miejski. Wzgórze Wawelskie, jest symbolem władzy królewskiej, nekropolią dokumentującą związki dynastyczne i polityczne średniowiecznej i nowożytnej Europy. To jeden z najwybitniejszych przykładów urbanistyki europejskiej, charakteryzujący się harmonijnym rozwojem i nawarstwieniami elementów reprezentujących wszystkie style architektoniczne od wczesnej fazy romańskiej po modernizm. Odwiedziliśmy smoka wawelskiego przy jego smoczej jamie, zwiedziliśmy Barbakan, dziedziniec Zamku Królewskiego, trakt królewski-ulicę Grodzką, Floriańską, Sukiennice, Rynek, Kościół Mariacki z ołtarzem Wita Stwosz . W sukiennicach dokonaliśmy zakupu pamiątek. Zwiedziliśmy też Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach – światowe centrum kultu Miłosierdzia Bożego, związane z działalnością św. Faustyny oraz św. Jana Pawła II.Z wieży podziwialiśmy piękny widok na panoramę Krakowa.

Czas szybko mija i przyszedł trzeci dzień naszego wyjazdu. Kolejnym punktem na naszej liście był Kopiec Kościuszki. Kopiec Kościuszki jest dokumentem polskiego patriotyzmu, woli przezwyciężenia klęski rozbiorów, determinacji w ochronie narodowej tożsamości, świadectwem kultu Naczelnika Insurekcji- Tadeusza Kościuszki. Jest doskonałym dziełem inżynierii, a zarazem charakterystycznym i znaczącym dla Krakowa elementem krajobrazu kulturowego, z którego jest piękny widok na miasto. Wchodziliśmy na kopiec przy ładnej pogodzie , a wracając troszkę zmokliśmy. Poznaliśmy wiele ciekawych faktów związanych z osobą Tadeusza Kościuszki. Ostatnim punktem na naszej liście był Tyniec. Opactwo w Tyńcu jest najstarszym istniejącym w Polsce klasztorem kontynuującym tradycję benedyktyńską, zajmującym poczesne miejsce w historii Polski niemal od zarania jej państwowości. Pełniło rolę ważnego ośrodka działalności misyjnej, życia liturgicznego i kulturalnego. Związane było także z istotnymi wydarzeniami politycznymi i postaciami historycznymi. W czasie zwiedzania dowiedzieliśmy się o dawnych zwyczajach obowiązujących duchownych i współczesnym życiu zakonników. Byliśmy zachwyceni zachowaną architekturą budynku. Benedyktyni prowadzą własne wydawnictwo oraz kuchnię opartą na uprawach z własnego ogrodu.

Po zwiedzaniu wyjechaliśmy w drogę powrotną, która minęła bardzo szybko. Późnym popołudniem wróciliśmy do Magnuszewa i mogliśmy przywitać naszych rodziców. Wróciliśmy zmęczeni, ale bardzo zadowoleni. Dla wielu uczniów była to pierwsza taka wycieczka. Dzięki niej poszerzyliśmy wiedzę i poczuliśmy dumę z naszej historii. Niewątpliwie była to dla nas wspaniała lekcja patriotyzmu.

Bardzo dziękujemy Pani Dyrektor Agnieszce Kozłowskiej oraz Urzędowi Gminy w Magnuszewie za pomoc, starania i uzyskanie dofinansowania do naszej wycieczki. Warto nadmienić, że 56% całkowitego kosztu wycieczki zostało pokryte z otrzymanych przez Gminę Magnuszew środków finansowych z przedsięwzięcia ,,Poznaj Polskę”. To bardzo duże wsparcie dla uczniów i ich rodziców.

Organizatorki