ROZTOCZE – ŚLADAMI HETMANA JANA ZAMOYSKIEGO

W dniach od 4 do 6 października 2023 roku uczniowie klasy 8a, 7b i 7a uczestniczyli w wycieczce na Roztocze – śladami patrona Jana Hetmana Zamoyskiego. Wycieczka została dofinansowana w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą ,,Poznaj Polskę”, które ma na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski. 40 uczniów pod opieką Pani Hanny Witek, Pani Agnieszki Kreczmańskiej, Pani Agnieszki Drągowskiej i Pani Doroty Mazur poznawało nasze dziedzictwo narodowe i kulturowe.

Wcześnie rano 4 października wyruszyliśmy z placu szkolnego. Pierwszym punktem naszej wycieczki był Lublin. W naszej wyprawie towarzyszył nam pan Łukasz – przewodnik, który w ciekawy sposób przekazywał wiedzę o odwiedzanych obiektach i ich historii. Zwiedzanie zabytków Lublina to fascynująca podróż przez stulecia. Sylwetka Zamku Lubelskiego, wspaniałe kamienice i zaułki zachęcają do pozostania na dłużej w mieście, którego historię kształtowało położenie na pograniczu wschodniego i zachodniego chrześcijaństwa. Ślady i wpływy tego wielokulturowego i wieloreligijnego bogactwa ukazuje architektura i miejsca, które trzeba zobaczyć by, poznać duszę miasta. Z Lublinem są związani Prymas Tysiąclecia – Stefan Wyszyński i święty Jan Paweł II. Na uwagę zasługuje fakt, że Kardynał Karol Wojtyła, do momentu objęcia Stolicy Piotrowej był doktorem nauk, a później profesorem w katedrze Etyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Kolejnym punktem naszej podróży był Zamość – miasto bardzo związane z rodziną Zamoyskich. Zwiedziliśmy: historyczny zespół miasta Zamościa w zasięgu obwarowań XIX w., Stare Bramy miejskie: Lwowską, Szczebrzeską, Lubelską, a następnie Mury Obronne, bastiony, Rynek Wielki, Solny i Wodny, Akademię Zamojską, Pomnik i Pałac Zamoyskich oraz Synagogę. Stare Miasto w Zamościu otrzymało tytuł jednego z 7 Cudów Polski, a dużo wcześniej zostało wpisane na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zamość jest wyjątkowy. To zasługa najpiękniejszego ratusza w Polsce, idealnie kwadratowego rynku z kamienicami ormiańskimi oraz niezwykłej katedry. Do popularności Zamościa przyczyniła się też jego legenda jako “miasta idealnego” – popularnej w XVI w. w Europie koncepcji, według której był on zbudowany. A ponieważ w stanie niemal nienaruszonym przetrwał II wojnę światową, założenia tej koncepcji widać w wyglądzie miasta do dziś. Zamość przyciąga turystów także historią jego założyciela – Jana Zamoyskiego i głównego planisty – Bernardo Morando. To wspaniałe, jednolicie renesansowe miasto, powstało dzięki spotkaniu dwóch wyjątkowych osobistości – bogatego magnata i genialnego architekta. Zamość określany jest dziś “Perłą Renesansu” i “Padwą Północy”. Po dniu pełnym wrażeń wybraliśmy się na basen, gdzie zregenerowaliśmy trudy zwiedzania.

Drugi dzień spędziliśmy w pięknych okolicznościach przyrody Roztoczańskiego Parku Narodowego, który został utworzony 10 maja 1974. Ekosystemy leśne są dominującym typem ekosystemów RPN. Obejmują najlepiej zachowane na Roztoczu drzewostany bukowe, jodłowe i grądowe.

W Zwierzyńcu odwiedziliśmy: kościół „Na wodzie” – Kościół p.w. św. Jana Nepomucena, położony na wyspie stawu (uformowanego przez jeńców tatarskich i tureckich), połączonej mostem ze stałym lądem. Świątynia została wzniesiona w latach 1741-1747 z fundacji Tomasza Antoniego Zamoyskiego i jego żony Teresy z Michowskich w intencji powrotu do zdrowia ordynata oraz jako wotum dziękczynne za narodziny oczekiwanego syna – Klemensa, Pałac Plenipotenta– zabytkową willę zarządców ordynacji Zamoyskiej , aktualnie siedzibę dyrekcji Roztoczańskiego Parku Narodowego. Następnie weszliśmy ścieżką poznawczą na Bukową Górę. W Ośrodku Edukacyjno-Muzealnym obejrzeliśmy wystawę „W Krainie jodły, buka i tarpana”.

W trakcie przejazdu do Krasnobrodu dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o Stawach Echo oraz punktach charakterystycznych dla Roztocza. Przejazdem odwiedziliśmy sławny Szczebrzeszyn, o którym barwnie opowiadał nasz przewodnik. Krasnobród – cel naszej podróży to ośrodek uzdrowiskowy i popularny ośrodek turystyczno-wypoczynkowy na Roztoczu Środkowym. Wśród zabytków znajduje się tu pałac Leszczyńskich z XVII–XIX w ,w którym funkcjonuje Sanatorium Rehabilitacyjne dla Dzieci im. Janusza Korczaka , gdzie leczone są choroby górnych dróg oddechowych oraz schorzenia narządów ruchu. W Krasnobrodzie zwiedziliśmy klasztor i kościół dominikański oraz Kaplicę na Wodzie. Kościół pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny wraz z klasztorem został ufundowany przez Marysieńkę Sobieską jako wotum wdzięczności za uzdrowienie. Kościół od 300 lat jest znanym ośrodkiem kultu maryjnego, odwiedzanym przez liczne rzesze pielgrzymów. Szczególną czcią cieszy się Obraz Matki Bożej Krasnobrodzkiej. Nieopodal kościoła znajdują się małe, drewniane kapliczki, m.in. Kaplica na Wodzie – przy której wypływa woda słynąca z uzdrawiającej mocy. Nasze dziewczyny sprawdzały czy rzeczywiście woda pozwala widzieć zalety drugiego człowieka. Końcowym akordem dnia był spacer po Czartowym Polu, z uspokajającym szumem wody spadającej z progów rzecznych i ciekawymi i zabawnymi opowieściami naszego przewodnika.

Dzień zakończyliśmy zmaganiami przy stole bilardowym lub grając w kręgle. Najwytrwalsi wybrali się ponownie na basen, gdzie odbył się konkurs pływacki. Najszybsi w pływaniu okazali się Dominik Kamiński, Bartosz Krawczyk i Karol Kreczmański. Zabawa była super.

Czas szybko mija i niestety nadszedł ostatni dzień naszej wycieczki. W drodze powrotnej do Magnuszewa zwiedziliśmy wyjątkowe, historyczne miejsce. Było to Państwowe Muzeum na Majdanku – Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny i Zagłady – muzeum martyrologiczne powstałe w 1944 r. na terenie dawnego nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Lublin. Państwowe Muzeum na Majdanku to najstarsza w Europie instytucja muzealna upamiętniająca ofiary drugiej wojny światowej. Zostało utworzone jesienią 1944 r. na terenie byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego, potocznie nazywanego Majdankiem. Na terenie Muzeum obejmującym 90 ha znajduje się ok. 70 obiektów historycznych. Wśród nich, szczególne znaczenie mają miejsca bezpośrednio związane z masową eksterminacją ludności: komory gazowe, krematorium, oraz rowy egzekucyjne, w których rozstrzelano około 18 000 Żydów. Zachowane zostało również jedno z pięciu pól więźniarskich oraz cześć zabudowań administracyjnych i gospodarczych. W baraku nr 62 zlokalizowana jest multimedialna wystawa „Więźniowie Majdanka”. Misją Muzeum jest pielęgnowanie pamięci i rozwijanie edukacji historycznej o okupacji niemieckiej na Lubelszczyźnie podczas II wojny światowej, w szczególności poprzez upamiętnianie ofiar, ochronę obiektów oraz dokumentowanie historii obozu koncentracyjnego na Majdanku oraz obozów zagłady w Bełżcu i Sobiborze. Pobyt w tym miejscu wywarł na wszystkich ogromne wrażenie i na długo pozostanie w naszej pamięci. Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że nigdy nie chcielibyśmy doświadczyć takich wydarzeń.
Ostatnim punktem naszej podróży był Pałac Zamojskich w Kozłówce. Pałac w Kozłówce to zespół pałacowo-parkowy rodziny Zamoyskich, który jest siedzibą Muzeum Zamoyskich. 16 maja 2007 roku zespół pałacowo-parkowy został wpisany na listę Pomników historii. We wnętrzach, które zachowały autentyczny wystrój z przełomu XIX wieku i XX wieku w tym: neobarokowe i neoregencyjne plafony, piece z miśnieńskich kafli, marmurowe kominki, dębowe parkiety, zgromadzona jest również niezwykła kolekcja malarstwa (przeważają portrety rodzinne oraz kopie arcydzieł malarstwa europejskiego), mebli, rzeźb, luster, kobierców, porcelany, złoconych brązów i sreber, które swego czasu stanowiły dawne wyposażenie pałacu. Wnętrza są doskonale utrzymane i posiadają nieporównywalny w Polsce i bardzo rzadki w Europie stopień autentyzmu. Zwiedziliśmy leżącą przy pałacu, jedyną w Polsce, Galerię Sztuki Socrealizmu znaną również jako „Muzeum Socrealizmu”. Galeria zawiera zbiory, które liczą ponad 1600 rzeźb, rysunków, obrazów, grafik i plakatów. Są wśród nich dzieła ówczesnych czołowych polskich artystów. Podziwialiśmy także kaplicę wzorowaną na wersalskiej z kopią nagrobka Zofii z Czartoryskich Zamoyskiej oraz przepiękny ogród w stylu francuskiego baroku i powozownię. Przy kaplicy odwiedziliśmy pokój, w którym ukrywał się Kardynał Stefan Wyszyński. Byliśmy zachwyceni Pałacem w Kozłowce.

Po zwiedzaniu kontynuowaliśmy drogę powrotną, która minęła bardzo szybko. Późnym popołudniem szczęśliwie dotarliśmy do Magnuszewa, gdzie czekali stęsknieni rodzice. Wróciliśmy zmęczeni, ale bardzo zadowoleni.

Dla wielu uczniów była to kolejna okazja do międzyklasowej integracji. Przy dobrej pogodzie udało nam się zrealizować cały plan. Dzięki wycieczce poszerzyliśmy wiedzę o naszym Patronie Hetmanie Janie Zamoyskim i poczuliśmy dumę z naszej historii. Niewątpliwie była to dla nas wspaniała lekcja patriotyzmu i okazja do poznania pięknego Roztocza.

Bardzo dziękujemy Pani Dyrektor Agnieszce Kozłowskiej oraz Urzędowi Gminy w Magnuszewie za pomoc i starania w uzyskaniu dofinansowania do naszej wycieczki. To bardzo duże wsparcie dla uczniów i ich rodziców.