2 KWIETNIA ŚWIATOWY DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci. Oznacza to, że w naszym kraju żyje nas, osób z autyzmem – aż 400 tysięcy. Spektrum autyzmu to zaburzenia polegające na odmiennych mechanizmach lub przyczynach, które powodują trudności rozwojowe. Osoby, które zmagają się ze spektrum autyzmu, mają problemy z komunikacją, interakcjami społecznymi czy ograniczoną liczbą zainteresowań.

Jest to zaburzenie neurorozwojowe, związane z nieprawidłową pracą mózgu. Jego objawy pojawiają się przed ukończeniem przez dziecko trzeciego roku życia. Częściej występuje u chłopców, ale objawy silniejsze są u dziewczynek. Autyzm jest zaburzeniem, które trwa całe życie.

Z autyzmu nie można się wyleczyć, ale szybko postawiona diagnoza oraz wdrożenie niezbędnego leczenia terapeutycznego, może zapewnić autystycznemu dziecku względnie normalne warunki rozwoju.

Motyl jest zamiennikiem elementu układanki, ponieważ inspiruje myśli o zmianach i symbolizuje piękno różnorodności oraz ciągłego rozwoju.

Niebieski jest kolorem autyzmu. Uznawany za najgłębszy z kolorów, rozpływający się w nieskończoności horyzontu. Jako barwa najczystsza i najzimniejsza zarazem. Staje się najbardziej odrealnioną ze wszystkich barw.
Uczniowie naszej szkoły wiedzą, że każdy z nas jest inny, a tolerancja to otwartość na tę właśnie “inność”.

3 kwietnia uczniowie naszej szkoły solidaryzowali się z osobami z autyzmem poprzez ubranie się na niebiesko, rozmowy o tolerancji oraz wykonanie prac plastycznych w postaci niebieskiego motyla, ozdobionego według własnych pomysłów. Niebieskimi motylami zostały ozdobione drzwi wszystkich klasopracowni.

Wysłuchali również audycji poświęconej autyzmowi.

Każdy z nas jest różny, wyjątkowy, tak samo ważny!!!

Beata Marczak
Marzena Tłuścik
Małgorzata Szczygieł