Góry Świętokrzyskie zdobyte przez klas czwarte i piąte!

Dnia 2.06.2023r. uczniowie klas czwartych i część uczniów klas piątych zwiedzili Gór Świętokrzyskie oraz miasto Kielce. Grupa była pod opieką wychowawców klas czwartych: pani Agaty Cwyl, pana Marka Kozłowskiego oraz pani Marzeny Tłuścik i pani Joanny Cyranek.

Punktualnie o 7 rano wyjechaliśmy spod szkoły. Tu podziękowania należą się dla wszystkich uczniów i ich Rodziców – nikt nie zaspał. Brawo ! Cała wycieczka była tak rozplanowana, a uczniowie tak zdyscyplinowani, że udało nam się zobaczyć dużo więcej niż przewidywał program.

Zamek Królewski w Chęcinach, był pierwszym zabytkiem, który zwiedzaliśmy.

Cała historia zamku oraz szereg legend z nimi związanych zostały pięknie przedstawione przez naszego przewodnika p. Wojciecha Chrzanowskigo z biura podróży Wektur.

Weszliśmy na wieżę, byliśmy również w Skarbcu, ale szczególnie podobała się uczniom „sala tortur”. Mieli okazję przymierzyć się do gilotyny, karnej klatki, madejowego łoża, czy zapiąć się w dyby. Na „fotelu czarownicy” usiadła tylko pani Agata – jako kierownik naszej wycieczki. Wszyscy mogliśmy przymierzać części zbroi rycerskich, pokręcić kołem szlacheckim, czy pooglądać herby polskiego rycerstwa.

Następnie udaliśmy się do Jaskini Raj. Zrobiła ona na uczniach bardzo duże wrażenie. Chodziliśmy tam w małych grupach. Temperatura stała utrzymuje się tam przez cały rok na poziomie 9’C, tak więc było zimno. Oglądaliśmy tam piękne stalagmity, stalaktyty oraz stalagnaty. Mieliśmy możliwość spotkania „sieciarza jaskiniowego”, który jest najbardziej jadowitym gatunkiem pająka w Polsce.

Jest to jedna z najpiękniejszych jaskiń kresowych w Polsce, która jest tez rezerwatem przyrody nieożywionej oraz stanowiskiem archeologicznym. Zdecydowanie warto ją odwiedzić ! Zachwyca !
Kadzielnia kielecka, to kolejny punkt na naszej liście. Według legend było to miejsce pogańskiego kultu z ołtarzem służącym do składania ofiar. W XVIII w. rozpoczęto eksploatację skał wapiennych, a w południowej części wzgórza na przełomie lat 60/70 minionego stulecia wybudowano amfiteatr na ponad 5 tyś. miejsc. Odbywają się tu liczne koncerty i imprezy, których transmisję możemy oglądać w telewizji. Charakterystycznym elementem Kadzielni jest pomnik Bojowników o Narodowe i Społeczne Wyzwolenie, którego całą historię po czasy współczesne opowiedział nam przewodnik.

Będąc w Kielcach nie dało się ominąć Katedry, którą w 1971 r. roku podniesiono do godności bazyliki mniejszej, a w 1982 r. uznano ją za ogólnodiecezjalne Sanktuarium Maryjne. Choć na dłuższą historię nie wystarczyło czasu, to miło było poczuć ducha czasów głębokiego średniowiecza.

W drodze powrotnej do autokaru przeszliśmy kawałek słynnej ulicy Sienkiewicza – uznawanej za centralną ulicę Kielc. Pan przewodnik opowiedział nam legendę – jakoby nazwa miasta miała pochodzić od kła dzika, którego to pomnik możemy zobaczyć w galerii poniżej.

Mimo napiętego programu i dodatkowo odwiedzonych miejsc – mieliśmy okazję jeszcze poszaleć na jednym z miejskich placów zabaw nad rzeką Silnicą 😉

Ostatnim punktem w drodze powrotnej do domu był jeszcze postój w McDonald’s. Choć wróciliśmy z godzinnym opóźnieniem, to było warto. Byliśmy zmęczeni, ale panoramę Gór Świętokrzyskich, które mogliśmy podziwiać zwłaszcza z wieży Zamku Chęcińskiego chcemy odwiedzić raz jeszcze.

Istotną informacja jaką ze sobą przywieźliśmy jest także to, że według najnowszych pomiarów, najwyższym szczytem w Górach Świętokrzyskich jest Góra Agaty, potocznie zwana Zamczyskiem. Ma ona 613,96 m n.p.m. wysokości, jest wschodnim wierzchołkiem Łysicy ( 613,31 m n. p. m. ). Zatem, to Góra Agaty, a nie Łysica należy do Korony Gór Polski!