Za nami obchody dwóch szczególnych dni solidaryzowania się z osobami posiadającymi niepełnosprawność: Światowy Dzień Zespołu Downa przypadający na 21 marca i Światowy Dzień Świadomości Autyzmu przypisany dacie 2 kwietnia. Celem obchodów było promowanie równości, integracji społecznej i szacunku dla osób z niepełnosprawnościami.
Światowy Dzień Zespołu Downa kojarzony jest z kolorową skarpetką. Korzystając z tego motywu obchodziliśmy wraz z uczniami naszej szkoły wspomniane święto. 21 marca uczniowie mieli za zadanie założyć skarpetki nie do pary oraz wspólnie stworzyć „skarpetkową” tablicę. Z tej okazji wykonana została również gazetka okolicznościowa. Ponadto zorganizowana została zabawa pt. „poszukiwanie pasującej skarpetki”, celem której była integracja uczniów i połączenie udziału w akcji z zabawą.
Warto wspomnieć, że w tym roku przypadała 20. Rocznica Światowego Dnia Zespołu Downa jako święta ustanowionego z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa w 2005 roku.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu kojarzony jest natomiast z kolorem niebieskim, puzzlami a coraz częściej z kolorowym znakiem nieskończoności, który ma wskazywać na „różnorodność” w spektrum autyzmu. Ta „neuroróżnorodność” oznacza, że każdy z nas jest „w czymś” lepszy, a z innymi kwestiami ma „trudność”. 2 kwietnia uczniowie naszej szkoły zaangażowali się w pokolorowanie elementów kolorowanki, które po połączeniu stworzyły plakaty. Dokładność i zaangażowanie ujawniło się we wszystkich pracach, które umieszczone zostały na korytarzu górnym rozweselając go i przypominając, że razem można zrobić coś fajnego i pożytecznego.
Zrozum, nie oceniaj!
To motto niech nam przyświeca w myśleniu i odnoszeniu się do osób
z niepełnosprawnościami.
Monika Sawicka
Pedagog specjalny